Vážení členové,
ve čtvrtek 27. února 2025 proběhla pravidelná výroční členská schůze, která se konala v aule Masarykovy střední školy zemědělské na ulici Purkyňova 1654/12 v Opavě. Schůze byla svolána prostřednictvím zveřejnění pozvánky na těchto webových stránkách a také prostřednictvím e-mailové zprávy všem členům naší ZO, kteří své e-mailové adresy poskytli.
Z prezenční listiny bylo zjištěno, že se osobně účastní 61 členů a dále 17 členů je zastoupeno na základě plné moci. Celkem se tedy schůze účastnilo 78 z 123 členů registrovaných v naší organizaci ke dni 27. 02. 2025. Byla tedy splněna 1/3 účast nutná pro to, aby schůze byla usnášeníschopná, jak je uvedeno v § 5 odstavce 4 stanov. Za výbor a kontrolní komisi se účastnili všichni jejich členové až na paní hospodářku, která byla z důvodu nemoci omluvena.
Schůzi zahájila předsedkyně výboru krátce po 17. hodině. Po krátkém úvodu se přistoupilo k hlasování o programu schůze, ten byl schválen a nebyl vznesen žádný požadavek na jeho doplnění. Dále se přistoupilo k hlasování o obsazení postu řídícího schůze, na který byla navrhnuta předsedkyně výboru, ta byla také bez výhrad na tento post schválena. Následně bylo ještě nutné schválit složení mandátové a návrhové komise a také zapisovatele. Pro jednoduchost byly navrženy jednočlenné komise. Složení mandátové a návrhové komise, jakožto i post zapisovatelky, byl schůzi jednohlasně schválen.
Po splnění výše uvedených náležitostí se přistoupilo k seznámení přítomných členů s jednotlivými zprávami shrnujícími rok 2024. Jako první si vzala slovo předsedkyně výboru, která seznámila členy s obsahem výroční zprávy o činnosti ZO za rok 2024 a následně také se zprávou o hospodaření za rok 2024. Zprávu kontrolní komise za rok 2024 dále přednesl předseda kontrolní komise. O stavu naší členské základny v krátkosti informovala tajemnice.
Slova se opět ujala předsedkyně výboru, která seznámila členy s plánem činnosti ZO pro rok 2025. Plán činnosti na rok 2025 byl následně jednohlasně schválen přítomnými členy. Dále následovalo seznámení s plánem hospodaření ZO na rok 2025. Plán hospodaření na rok 2025 byl následně taktéž jednomyslně schválen přítomnými členy. Následovalo ještě hlasování o schválení zápisu z minulé členské schůze konané dne 14. 03. 2024. Proti znění zápisu neměl nikdo námitek a taktéž byl jednohlasně schválen.
Na programu schůze se tak dostal bod, ve kterém byli členové seznámeni s poskytnutím příspěvků z povodňových fondů a také o podmínkách čerpání poskytnuté pomoci. Naše organizace obdržela od ČZS Praha 20 000 Kč a dále od ÚS Opava 15 530 Kč. Tyto prostředky lze použít výhradně na opravu majetku vlastněného nebo spravovaného naší osadou. Finance budou tedy použity na opravu příjezdové cesty a vstupních branek do jednotlivých částí naší osady.
S předchozím bodem úzce souvisí i další bod programu, který se přímo věnoval opravě příjezdové cesty a také hlasováním o předběžně stanovené výši financí, které budou na opravu cesty potřeba. Příjezdovou cestu máme v bezplatné výpůjčce od majitele pozemku Magistrátu města Opavy a jsme zodpovědní za její údržbu. Protože byla cesta při zářijových povodních a následném používání těžké techniky velice poničena a také protože obsahovala střepy a kovové předměty ohrožující pláště pneumatik kol a automobilů, byla navržena celková oprava od křižovatky T (včetně) až po studnu s pitnou vodou. Předpokládaná částka na opravu byla stanovena na 50 000 Kč, ovšem tato cena nemusí být konečná a bude známa až při samotné realizaci. Po krátké diskusi došlo k hlasování o tomto bodu programu, kdy si přítomní členové jednohlasně schválili navržený rozsah opravy a předpokládané náklady ve výši 50 000 Kč.
Další bod programu byl věnován návrhu na vypracování závazného a neměnného plánu vlastnictví oplocení jednotlivých zahrad, které by bylo následně součástí podnájemních smluv a převádělo by se tak i na nové podnájemníky. Navrhované řešení spočívalo v nepsaném pravidlu, kdy je v majetku podnájemce plot náležící ke vstupní brance, dále plot po pravé straně a ve společném vlastnictví je plot zadní. Toto navržené řešení vzbudilo vášnivou diskusi, kdy se na jedné straně většina členů s návrhem ztotožňovala a na druhé straně zde byla nemalá část, která poukazovala na různá specifika. Bylo tedy navrženo, že se ponechá nepsané pravidlo a případné sporné či atypické zahrady budou řešeny individuálně. Jakmile bude vlastnictví dořešené, vznikne plán a ke každé zahradě bude vytvořen náčrt, ve kterém bude uvedeno vlastnictví jednotlivých oplocení. Navržené řešené, o kterém se následně hlasovalo mělo tuto podobu: „Při určování majitelů plotů se budeme v prvé řadě řídit pravidlem, že při vstupu do zahrádky je v majetku nájemníka plot náležící ke vstupní brance, dále plot po pravé straně a ve společné vlastnictví je plot zadní. V případě atypických zahrad či sporného určení budeme přistupovat individuálně a tyto ploty se určí přímo na místě s nájemníky.“. Pro tento návrh hlasovalo 74 členů, proti tomuto návrhu hlasovali 4 členové a nikdo se hlasování nezdržel. Tímto byl tedy návrh přijat ve výše uvedeném znění.
Další bod programu byl primárně určen k diskusi, ovšem vzešel z něj přímý návrh, o kterém se hlasovalo. Téma tohoto bodu bylo „Užívání zahrad bez platné podnájemní smlouvy, pronajímání zahrad třetím osobám a neudržované zahrady“. Přítomní členové se shodli, že tento problém je potřeba řešit a bylo navržené následující řešení:
- Nájemníci, kteří si doposud nevyzvedli podnájemní smlouvu užívají tyto pozemky neoprávněně. Pokud si nevyzvednou smlouvu do konce prosince 2025 bude na VČS v roce 2026 hlasováno o odejmutí členství a tímto pozbudou právo na užívání pozemku v naší osadě.
- Nájemníci, kteří neoprávněně pronajímají zahrádky třetím osobám bez příbuzenských vztahů a bez toho, aby tyto osoby byly řádnými členy ZO ČZS Mír Opava a od svého neoprávněného počínání neupustí do konce roku 2025 budou rovněž čelit tomu, že na VČS v roce 2026 bude hlasováno o odejmutí členství a tímto pozbudou právo na užívání pozemku v naší osadě.
- Nájemníci, kteří do konce roku 2025 nechají své pozemky v neutěšeném stavu a nebude v jejich zájmu, jakkoliv odklidit popovodňové naplaveniny, budou rovněž čelit tomu, že na VČS v roce 2026 bude hlasováno o odejmutí členství a tímto pozbudou právo na užívání pozemku v naší osadě.
Toto navržené řešení bylo jednohlasně schváleno všemi přítomnými členy.
Předposlední bod programu byl věnován informacím a diskusi o správě studny s pitnou vodou. Kdy výbor stále hledá dobrovolníka nejen z řad naší osady, ale i z osad podílejících se na odběru pitné vody. Dále byli členové informování o rozsahu škod, které v rámci odběru pitné vody způsobily zářijové povodně a o postupu jejich odstraňování (odplavený poklop vodoměru, zničený žebřík ve studni, bahno ve studni a nutnost její dezinfekce). Členové byli také požádáni, aby vodu ze studny používali výhradně jen na konzumaci, a nikoliv na čištění pozůstatků povodní. Dále byli členové informování o chystaném schůzi předsedů osad podílejících se na odběru pitné vody za účelem nalezení dobrovolníka a diskusi ohledně zabezpečení před neoprávněným odběrem.
Posledním bodem programu mělo být hlasování o návrhu usnesení této schůze. Z důvodů pokračující diskuse ohledně sporných určení vlastnictví „rozhrad“ jednotlivých zahrádek a individuální konzultace se členy výboru a kontrolní komise, nebyla ovšem schůze řádně ukončena, protože členové, kteří se diskuse neúčastnili, schůzi spontánně opustili a zdrželi se tímto hlasování o usnesení schůze. Schůze tedy skončila pouze se závěrem.
Závěr
- Byly předneseny následující zprávy, proti jejichž znění nebylo námitek
- Zpráva o činnosti ZO ČZS osada Mír Opava za rok 2024
- Zpráva o hospodaření ZO ČZS osada Mír Opava za rok 2024
- Zpráva kontrolní komise ZO ČZS osada Mír Opava za rok 2024
- Zpráva o členské základně ZO ČZS osada Mír Opava za rok 2024
- Přítomnými členy byl schválen
- Plán činnosti ZO ČZS osada Mír Opava na rok 2025
- Plán činnosti ZO ČZS osada Mír Opava na rok 2025
- Zápis činnosti ZO ČZS osada Mír Opava na rok 2025
- Záměr provedení opravy příjezdové cesty poničené povodněmi ve rozsahu „od křižovatky T včetně, dále ke studni s pitnou vodou a kousek doprava podél naší osady“ v předpokládaném nákladu 50 000 Kč
- Záměr vypracování závazného plánu určení vlastníků oplocení jednotlivých zahrad dle následujících pravidel: „Při určování majitelů plotů se budeme v prvé řadě řídit pravidlem, že při vstupu do zahrádky je v majetku nájemníka plot náležící ke vstupní brance, dále plot po pravé straně a ve společné vlastnictví je plot zadní. V případě atypických zahrad či sporného určení budeme přistupovat individuálně a tyto ploty se určí přímo na místě s nájemníky.“
- Návrh řešení problému s užíváním zahrad bez platné podnájemní smlouvy, pronajímané dále třetím stranám nebo zahrad neudržovaných, jak je uvedeno výše
- Přítomní členové byli informováni o
- Poskytnutých příspěvcích z povodňových fondů na opravu majetku vlastněného nebo spravovaného naší osadou
- Postup ohledně správy studny s pitnou vodou